Wat is bewerkt vlees?

We horen de laatste tijd best veel verontrustende berichten over bewerkt vlees. Het zou niet goed zijn voor onze gezondheid en er is zelfs gezegd dat je er kanker van kunt krijgen. Als je graag wilt minderen of misschien zelfs wilt stoppen met het eten van bewerkt vlees is de belangrijkste vraag voor nu: “wat is bewerkt vlees?”. Wat maakt vlees bewerkt vlees en welke vleessoorten zijn vaak bewerkt?

Welke vleessoorten vallen onder bewerkt vlees?

h

Bijna al het vlees dat wij eten is bewerkt, het is ook bijzonder lastig om dit uit de weg te gaan. Bewerkt vlees is namelijk vlees dat is geconserveerd door het vlees te roken, conserveringsmiddelen toe te voegen of door het te zouten. Er worden allerlei stoffen aan ons vlees toegevoegd om alles houdbaar te maken, maar dit blijkt dit een negatief effect te hebben op onze gezondheid. De vleessoorten waar je bijvoorbeeld aan moet denken bij bewerkt vlees zijn:

- Knakworsten

- Hamburgers

- Gehakt

- Salami

- Ham

- Bacon

- Ingeblikt vlees

- Rookworst

En zo zijn er nog meerdere voorbeelden te noemen. Alle vleessoorten hierboven zijn vleessoorten die bewerkt zijn door toevoegingen aan het vlees.

Verhoogd risico

h

Uit een onderzoek van het WHO (World Health Organisation) verhoogd het eten van bewerkt vlees het risico op het krijgen van darmkanker aanzienlijk. Uit hun onderzoek is namelijk gebleken dat mensen die dagelijks meer dan 50 gram bewerkt vlees eten 18% meer kans maken op darmkanker dan mensen die dit niet doen. Dit is toch een percentage waar je zenuwachtig van kunt worden. Het Voedingscentrum Nederland heeft nog geen apart advies gemaakt voor het eten van bewerkt vlees maar zij raden aan om wekelijk niet meer dan 500 gram bewerkt vlees te eten. Dit klinkt misschien alsof dat heel veel is, maar uitgaande van deze hoeveelheid, zouden heel veel mensen alsnog moeten minderen om onder dit aantal te komen.

Hoe betrouwbaar is dit onderzoek?

h

Net zoals bij meerdere onderzoeken zijn er ook bij dit onderzoek de nodige discussies ontstaan. De vleesindustrie is het niet helemaal eens met dit onderzoek en er zijn ook meerdere tegenargumenten  vanuit andere kanten. Het is bij een onderzoek als deze nooit definitief vast te stellen in hoeverre de oorzaak vast te stellen is. In bewerkt vlees zitten vaak zo veel verschillen E-nummers en andere toegevoegde stoffen dat er nooit één vaste dader aan te wijzen is. Het is net als bij kanker krijgen van roken dat de één die gewoon doorgaat gewoon 90 of ouder wordt en er geen last van zal krijgen, terwijl de ander die het zal laten alsnog op vroege leeftijd darmkanker zal krijgen. Kortom, heft blijft een lastige kwestie.

Hoe kan ik stoppen of minderen met bewerkt vlees?

h

Mocht je echt willen stoppen of minderen met het eten van bewerkt vlees, dan hebben wij nog wel een aantal tips voor je hoe je dit kunt doen.

- Probeer regelmatig af te wisselen met het vlees dat je doordeweeks bij jouw maaltijd eet. Eet bijvoorbeeld een keer gevogelte, vis of een ander alternatief. Als je dit één of meerdere keren per week kan doen zal dit al veel verschil maken;

- Kies als beleg voor iets anders zoals bijvoorbeeld: Kaas, vis of een sandwichspread;

- Vervang het vlees bij een maaltijd eens voor extra groente of plan één keer in de week een vegetarische maaltijd.


Kort samengevat
Bewerkt vlees is al het vlees dat is geconserveerd door het te roken, conserveringsmiddelen toe te voegen of door het te zouten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *